Conducció ecològica, conducció econòmica



Ja fa gairebé mig any, en un dels moments que més alts estaven els preus dels carburants, vaig poder escoltar en un noticiari una sèrie de consells que, segons l’expert que els donava, havien de permetre reduir el consum de combustible d’un vehicle al voltant d’un 5%. Si fa no fa, venia a recomanar:


  1. Circular a velocitat moderada i constant, i no pas amb accelerons i frenades.

  2. Aprofitar la inèrcia del vehicle i circular en punt mort o xafant l’embrague sempre que fos possible, tant les baixades com quan ens acostem a un punt on sabem que haurem d’acabar frenant.


Com que l’afirmació era fàcilment comprovable, vaig decidir prendre notes del que era el meu consum normal i, després, observar si amb aquella manera de conduir es produïa algun canvi. I, des del primer moment, la reducció en el consum va ser espectacular: vaig passar de recórrer uns 640 km amb uns 42 litres de gasoil a fer-ne uns 680 (i, en alguna ocasió, 700) amb només 38 litres. Grosso modo, calcule que estic estalviant entre cinc i sis euros cada volta que omplic el dipòsit. I, al mateix temps, se suposa que estic contaminant menys.


Us convide a fer la prova.






powered by performancing firefox

Advertisements

Quant a Giorgio Grappa

Algú fa cas de les coses que els blocaires escriuen sobre ells mateixos? El comentari més sincer que he llegit als "about me" és aquell de: "si vols saber res de mi, pots llegir el meu bloc."
Aquesta entrada ha esta publicada en Uncategorized. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

8 respostes a Conducció ecològica, conducció econòmica

  1. Ainalma ha dit:

    Mmmm, no em queda clar això de xafar l’embrague sempre que siga possible… Fa uns dies una amiga em va dir justament el contrari, que això en consumia més. El cas és que tinc el costum d’aturar-me en els semàfors, o on siga, i deixar la primera posada amb l’embrague xafat, en lloc de deixar el punt mort…

    Recomanacions?

  2. Giorgio Grappa ha dit:

    Entre una cosa i l’altra (xafar l’embrague o anar en punt mort), segons aquell expert no hi ha cap diferència: el consum és gairebé nul. Jo trie una o altra opció en funció de quan de temps calcule que va a durar l’oportunitat d’usar-la: si només ha de ser uns segons, xafe l’embrague i au.

    El problema és que cal prestar moltíssima més atenció a la carretera, i, sobretot, als que poden vindre per darrere i no entendre per què vas tan espai. Però, funcionar, funciona.

  3. deric ha dit:

    i tant que faré la prova!!!

  4. Giorgio Grappa ha dit:

    Doncs, ja ens contaràs, Deric, com t’ha anat.

  5. B. Lucas i Olivé ha dit:

    Fa molts anys el professor de l’autoescola em va explicar que s’havia baixat d’un taxi, perquè baixava pel carrer muntaner en punt mort. Segons ell és molt perillós, conduïr sense fre motor.
    Salutacions.

  6. Giorgio Grappa ha dit:

    Supose que depén de la cura que tingues amb els frens (parle de les revisions). A més, si circules per ciutat, més que anar en punt mort, el que fas és xafar l’embrague, i només necessites soltar-lo per recuperar el fre motor.

  7. B. Lucas i Olivé ha dit:

    de totes maneres, ho provaré.
    Salutacions.

  8. Giorgio Grappa ha dit:

    Parlem de seguretat, que és molt més important (almenys, per a mi) que l’economia. (No vaig afegir aquestes reflexions a l’article perquè tenia por de fer-lo massa llarg i perquè pensava que la prudència en la conducció la sobreentenem com un factor imprescindible, però no està de més comentar-ho ara.)

    El tema del motor que actua de fre té, per a mi, dos aspectes. D’una banda, és cert que el motor, quan no li donem gas, tendeix a girar més lentament que l’eix de transmissió, de manera que, si soltem l’embrague, actua com una força negativa que frena el vehicle. Fins ací, d’acord. El que comentava aquell tècnic era que mentre circulem d’aquesta manera (amb el motor que actua de fre), el consum s’incrementa respecte a fer-ho en punt mort (és fàcil imaginar el per què: a més revolucions del motor, major consum).

    Ara bé, cap professor d’autoescola m’ha demostrat que açò produïsca una conducció més segura, que siga més segur frenar amb el motor que no pas amb el sistema de fre. En cas d’emergència, això sí, serà més eficient combinar tots dos sistemes; però amb una conducció més atenta es poden evitar moltes d’aquestes “urgències”, i crec que és per ací per on miraven els consells del tècnic.

    (Cal no oblidar, a més a més, que el primer consell parla de circular a velocitat constant i moderada, és a dir, a punta de gas; sembla que hi ha molta diferència de consum entre circular a 100 km/h i fer-ho a 120 km/h).

    I encara hi ha un altre aspecte del problema que crec que no hem esmentat: hui en dia, els sistemes de frenada són més eficients i més segurs que els de fa quinze o vint anys.

    Tu has fet referència a un carrer en baixada que jo no conec, però supose que serà una zona amb molta pendent i, a més a més, urbana. La circulació en zones urbanes, amb major concentració de transit i de vianants, exigeix un altre tipus d’atenció i, sobretot, molta prudència, i, en algunes ocasions, els límits habituals de velocitat (50 km/h) poden arribar a ser massa permissius, massa alts. Tal volta aquell taxista semblava massa confiat? El professor tenia motius per a desconfiar dels frens del vehicle? Hi havia massa activitat en el carrer? És possible, cada cas és distint, les normes generals s’han d’adaptar a cada cas.
    Pense, en canvi, en la baixada del port d’Almansa, recorregut que faig amb certa freqüència. Autovia en bones condicions, amb molt poc de trànsit, però amb tal desnivell que, si no vas tocant el fre de manera gairebé constant, et llança per damunt dels 130 km/h amb massa facilitat. És evident que quant parle de baixar en punt mort per trams com aquest no em referisc a convertir-los en una muntanya russa mortal, hem de conduir sempre amb prudència, siga en punt mort, siga amb el fre del motor.

    Bé, crec que ara queda una mica més clar. Gràcies pels comentaris, B. I benvigut, que no t’ho havia dit abans!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s