Petita crisi (solucionada) amb la swap

En ocasions, la swap no es munta correctament. El símptoma més evident sol ser una sèrie de lectures i escriptures del disc dur, que sembla que es torna boig: com que no troba la partició d’intercanvi, si se satura la RAM, no sap on guardar les pàgines de memòria que no empra en aquell moment i el sistema no va ni endavant ni endarrere. Amb conky o amb free podem esbrinar si tenim o no la swap activada.

Fins ara, el problema se m’havia presentat perquè el valor UUID amb que la partició swap és identificada al fitxer /etc/fstab no coincidia amb el valor UUID real de la partició (que havia canviat perquè l’havia formatat, inadvertidament, mentre instal·lava una segona distribució). Amb utilitats com blkid es pot obtenir el valor real UUID de les particions i comparar-lo amb els que apareixen al /etc/fstab; si s’observa que hi ha alguna diferència, només cal copiar els valors correctes a la línia corresponent del fitxer de configuració, substituint el valor erroni. Després, amb executar

$ sudo swapoff -a
$ sudo swapon -a

desactivem i tornem a activar totes les particions swap definides en /etc/fstab, cosa que hauria de ser suficient per solucionar el problema (novament, amb conky o amb free comprovarem si la cosa ha anat be).

Anit, però, em vaig trobar amb una “nova versió” del problema: el fitxer /etc/fstab mostrava el valor UUID correcte de la partició swap, però si tractava d’engegar-la amb swapon -a, em responia

swapon: /dev/sda5: Invalid argument

Després de llegir el man de swapon i d’investigar una mica, vaig decidir provar a canviar el UUID de la partició de la manera més senzilla: formatant-la. Així, vaig executar

$ mkswap /dev/sda5

vaig obtenir el nou UUID amb blkid, el vaig copiar a /etc/fstab i vaig tornar a muntar la swap amb

$ sudo swapon -a

I, segons el free i el conky, problema solucionat.

L’únic que em preocupa és que no vaig aconseguir esbrinar perquè em donava aquell problema ni què l’havia ocasionat.

Powered by ScribeFire.

Quant a Giorgio Grappa

Algú fa cas de les coses que els blocaires escriuen sobre ells mateixos? El comentari més sincer que he llegit als "about me" és aquell de: "si vols saber res de mi, pots llegir el meu bloc."
Aquesta entrada ha esta publicada en particions, ram, swap. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

