1984

Tot i que a la pel·lícula es perden bona part dels detalls de la societat que s’hi descriu, el film recull bastant bé l’atmosfera anguniosa i opressiva de la novel·la original.

Si no hi som atents, ens passarà per alt el valor subversiu d’escriure un diari, de recordar la veritat oficial d’ahir i comparar-la amb la d’avui, o del sexe. Però hi continuarem reconeixent un estat que s’imposa als ciutadans en tots els aspectes de llurs vides, des de les marques de les cigarretes o de la ginebra fins a la mancança de fulles d’afaitar. Sempre amb la presència d’aquell Big Brother que us mira, que us escruta, que us interroga sobre la vostra fidelitat al partit, al sistema, al líder.

El protagonista, Winston Smith, treballa al Miniver, el Ministeri de la Veritat. La seva missió és senzilla: corregir les notícies aparegudes temps enrere al diari (sense plural: els plurals fan pensar, i el Gran Germà ha dit que pensar és dolent) i corregir-les, adaptar-les al present; així, qui vulgui consultar les hemeroteques, romandrà sempre bocabadat davant dels rigorosos encerts del Gran Germà en totes i cadascuna de les seves previsions.

També, de tant en tant, li toca modificar o esborrar notícies referides a persones que han passat a la categoria de no-persona i que, per tant, hauran de ser oblidades. Perquè, quan el sistema vol acabar amb algú, acaba, també, amb la seva memòria, amb qualsevol vestigi de la seva existència.

Així s’acompleix la terrible dita que obri la novel·la: “QUI CONTROLA EL PASSAT, CONTROLA EL FUTUR. QUI CONTROLA EL PRESENT, CONTROLA EL PASSAT.” Una terrible manera de pervertir les paraules de Jesús de Natzaret: “La veritat us farà lliures.”

Quant a Giorgio Grappa

Algú fa cas de les coses que els blocaires escriuen sobre ells mateixos? El comentari més sincer que he llegit als "about me" és aquell de: "si vols saber res de mi, pots llegir el meu bloc."
Aquesta entrada ha esta publicada en cinema, llibertat, Política, societat, un estiu de cine. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

18 respostes a 1984

  1. Ainalma ha dit:

    Ui, l’argument ja em posa els pèls de punta…

  2. Giorgio Grappa ha dit:

    El llibre encara espanta més. És més detallat, com sol passar, i és veu millor el grau de refinament retorçut del sistema a l’hora de controlar els ciutadans. Molta por.

  3. Anonymous ha dit:

    Doncs saps que jo no l’havia vist? em pensava que sí, però resulta que la confonia amb Farenheit 451 (tonto, però real).L’he vista (gràcies Jordi), i m’he quedat una mica acollonit.No pel flim en sí, tot i que té escenes realment dures, psicològicament dures, sinó per que he vist massa punts de connexió amb el que intenten assolir certs “centres d’influència” (he estat prou delicat??) i grups de poder.És d’aquelles películes que haurien d’imposar la seva visualització a l’institut…

  4. Deric ha dit:

    No sabia que hi havia la pel·lícula.És cert, la història sempre ha estat modificada a gust dels vencedors per fer un futur més esplendorós, però fals.

  5. Giorgio Grappa ha dit:

    M’alegro d’haver-te-la fet descobrir, <>Anònim<>, i que ja no la confonguis amb <>Fahrenheit 451<> (un altre pel·liculon que també tinc en cartera, la vull veure abans que acabin les vacances).Sí, en alguns moments és molt dura. Però és que la novel·la també ho és, i molt més, em penso.Tens raó, és molt recomanable per veure-la a l’institut, i treballar-la molt amb els alumnes, i fer-los descobrir les coincidències amb “certs centres d’influència” que tu has trobat tan fàcilment. La millor vacuna contra els totalitarismes és la reflexió, i aquesta pel·lícula pot funcionar molt bé amb els alumnes de batxillerat (amb els d’ESO, potser aniria millor <>El gran dictador<>, molt més amable i, és clar, divertida).Doncs, <>Déric<>, vaig descobrir que no és l’única: pels anys cinquanta ja se n’havia fet una versió —que encara no pogut veure.Sempre s’ha dit que, la història, la escriuen els vencedors; per això, els vençuts, sempre apareixen com “els dolents”.

  6. Giorgio Grappa ha dit:

    Detall curiós, <>Déric<>: aquesta versió va ser rodada la primavera de 1984 a Londres, és a dir, en el moment i en la ciutat en què té lloc la història. Un homenatge.

  7. zel ha dit:

    A mi el llibre em va agrdar tant, tant i tant, que hi ha bocins que tinc gravats amb totes les lletres, i per això na he vist la peli… Ho provo? Em decebrà?

  8. Giorgio Grappa ha dit:

    Jo vaig llegir el llibre aquest hivern, <>Zel<>, i el tenia molt recent; també em va impactar molt. Tanmateix, la pel·lícula no m’ha decebut: d’una banda, és un homenatge molt respectuós i tan fidel com ho pot ser una pel·lícula, i, d’altra banda, ja dono per suposat que una pel·lícula s’ha de botar moltes coses i ha de perdre molts detalls. Però, en general, l’atmosfera opressiva del llibre es conserva molt bé.Si tens present tot açò, crec que t’agradarà; potser no tant com el llibre, però crec que t’agradarà.

  9. Anonymous ha dit:

    Heu vist “V de Vendentta”? ja sé que no és el mateix, i que segurament és bastant més “espectacle” que 1984. Però em va sorprendre de manera agradable la filosofia de rebelió interna constant que transmet (o jo vaig creure que transmetia).PD Al primer comentari he oblidat signar…sorris…:-DPapapep

  10. Giorgio Grappa ha dit:

    Doncs no t’havia reconegut, <>Papapep<>, em pensava que eres una altra persona🙂 .Em va pel cap que l’he vista “de passada” en la tele, això que agafes una pel·li ja començada i no li fas gaire cas. Però ja la buscaré, ja, i m’hi fixaré millor.D’altra banda, un film que no tinga una bona part d’espectacle (en qualsevol de les milers accepcions del mot), està condemnat al fracàs comercial, i a cap director l’interessa això.

  11. nimue ha dit:

    V de Vendetta, bàsada en una novel·la gràfica, és relativament recent. Encara no l’han passat per la tele.Jo, ni he llegit 1984 ni he vist la pel·li…

  12. Jesús M. Tibau ha dit:

    no he vist la pel.lícuoa, però el llibre em va agradar força, com altres del mateix autor

  13. Giorgio Grappa ha dit:

    Doncs, l’hauré confós amb qualsevol altra, <>Nimue<>.I cada volta sembla més actual, no trobes, <>Jesús<>?

  14. namaga ha dit:

    I en Tux, aquest trapatroles desvergonyit i astut, que ha vist la pel·lícula també?🙂 jo encara no :O besets

  15. Giorgio Grappa ha dit:

    Hola, <>Namagueta<>! Doncs, el Tux, als cinc minuts va dir que aquella pel·lícula no li agradava perquè semblava que fos en blanc i negre, i se’n va anar a la terrassa a jugar: va agafar totes les caixes de sabates que tenia per casa i es va dedicar a construir iglús: rodons, quadrats, triangulars… s’hi va estar molt entretingut😉 .

  16. alexm ha dit:

    Es tracta d’una gran pel·lícula homenatge, però per apreciar-la totalment cal haver llegit prèviament el llibre i potser deixar un temps de marge entre el final de la lectura i la visió del film.Per cert, aquesta va ser la darrera pel·lícula d’en Richard Burton, que va morir poc després. No surt molta estona, però realment va ser una bona tria per al personatge.I per acomiadar-me deixeu-me que cridi un <>visca en Goldstein!<>😉

  17. Giorgio Grappa ha dit:

    Eps, <>Àlex<>! Però, en Goldstein no era un producte del sistema? Almenys, el seu llibre sí que era obra del Partit Intern… Molt complicada, la novel·la.

  18. alexm ha dit:

    Sí, és clar… Tot el que passa a la novel·la està sota el control del Gran Germà, aquesta és la clau de l’<>estabilitat<> del sistema: la classe obrera està controlada per la pobresa i la gana, la classe mitjana per la por i la classe alta pels vicis i privilegis i la por a perdre’ls.En Goldstein és l’esperança de la classe mitjana per a canviar el sistema quan no té cap possibilitat de promoció a la classe alta. En aquest cas, en Goldstein és un recurs controlat per la classe alta, sense cap dubte… Però el meu crit al seu favor és un manera de fer palès el meu rebuig al sistema, no al de 1984 sinó «al nostre», i de dir que mentre en Goldstein visqui vol dir que hi ha un bri d’esperança perquè algú creu que el sistema es pot canviar.

Deixa un comentari

