Jose Martinez Hernandez [sic]

Una vegada més, en mostrar als meus alumnes els exàmens corregits —petita tragèdia grega en dos actes amb vessament de sang a mansalva—, s’ha tornat a plantejar el problema (problema?) dels noms propis i les normes d’ortografia.
I és que no els entra en el cap que llurs noms i cognoms no són propietat seva, no els posseeixen com a propietat intel·lectual, posem per cas; no els entra en el cap que no en poden fer el que els doni la gana —com ara, escriure’ls en minúscules, o sense accents—; no els entra en el cap que el DNI no és norma gramatical, que el senyor funcionari que el va emplenar no era cap autoritat lingüística, i, sobretot, no els entra en el cap que els noms propis continuen sent mots d’una llengua o d’una altra i que estan sotmesos a les mateixes normes ortogràfiques que qualsevol altre mot.

Image Hosted by ImageShack.us

No sé què és el que els molesta més: que els hi descompti el doble de punts que per qualsevol altra falta, que els expliqui que porten tota la vida escrivint-lo malament, o que els diqui que una cosa és ser analfabet (no saber llegir i escriure, o no saber fer-ho bé) i una altra és ser analfabèstia (no voler escriure bé, i més encara el propi nom).

[Reeditat] Una més. O algunes més…

Exercici de sinònims i antònims:

  • antònim d’excepcional: bulgar [sic]: pel que es veu, els pobres búlgars són d’allò més normalet;
  • sinònim d’error: herrada [sic]: és evident.

Powered by ScribeFire.

Quant a Giorgio Grappa

Algú fa cas de les coses que els blocaires escriuen sobre ells mateixos? El comentari més sincer que he llegit als "about me" és aquell de: "si vols saber res de mi, pots llegir el meu bloc."
Aquesta entrada ha esta publicada en llengua, Treball. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

9 respostes a Jose Martinez Hernandez [sic]

  1. Carquinyol ha dit:

    Jo ahir quan vaig veure que els obrers que em fan reformes a casa van etiquetar el cable d’electricitat del refrigerador com a “NBERA” vaig quedar ben sorprès !!

  2. Giorgio Grappa ha dit:

    Em sembla, <>Carquinyol<>, que els teus obrers eren de l’ESO. Si tens sort, podràs fer servir la nbra com a stufa😉 .

  3. coses2 ha dit:

    Jo escric els meus cognoms amb faltes d’ortografia, el primer acabat en “as”, quan sent un plural hauria de ser “es” (li vaig dir al meu pare que el canviéssim i em va dir que ni parlar-ne) i el segon, no hi poso mai l’accent. Si el funcionari del registre els escriu malament, els podem rectificar i si no ho fem, vol dir que ja ens està bé. Jo sí crec que els nostres noms ens pertanyen. De fet crec que hauriem de ser com els americans que en qualsevol moment poden canviar-se el nom i posar-se Sr.Patates Fregides si els ve de gust. I les normes i són per poder trencar-les alguna vegada (una altra qüestió és desconèixer-les).En fi, només et dono el meu punt de vista.

  4. coses2 ha dit:

    hi són, perdó, que no vull perdre punts🙂

  5. Giorgio Grappa ha dit:

    Benvinguda, <>Coses2<>!Esmentes una sèrie de fenòmens gens senzills; tanmateix, tractaré de fer-ne un exposició senzilla.La variació entre -as i -es (Casas / Cases) depèn d’on s’hagi inscrit el cognom (cap al segle XVII o el XVIII, diria jo, quan gairebé tots els notaris parlaven castellà): si el que el pronunciava era oriental, anotaven Casas; si era occidental, anotaven Cases.La normativització del català no es completa fins a principis del segle XX, de manera que, en les actes notarials i en els registres civils, proliferen els Casas i els Cases, els Ferrer i els Ferré i els Farré, els Fuster i els Fustè, i, fins i tot, els Pujol i els Puchol; per no parlar dels Bosch, Tronch, Albiach, on la lletra hac és muda (cosa que no hi ha manera que els castellanoparlants entenguin).Com solucionar aquest desgavell ortogràfic després que Pompeu Fabra va fixar les normes del català? Calia normativitzar els cognoms? Doncs, potser sí o potser no; de tota manera, no existia (i encara no existeix) cap govern català amb autoritat per imposar aquest canvi (afortunadament, perquè seria una mesura ben impopular).Fixa’t, però, que el castellà no té aquest problema: la seva normativització havia començat el 1492 amb la <>Gramática de la lengua castellana<> de Nebrija. El castellà, doncs, té al darrere més de cinc segles de normativització, d’ús oficial i d’escolarització ininterrompuda; per això els cognoms castellans solen estar normativitzats (tret d’alguns pocs casos, com Jimeno / Gimeno, Jiménez / Giménez). El català, en canvi, porta un segle escàs de normativització, i el seu ús oficial i la seva introducció al sistema escolàstic són igualment recents i, a més, han estat interromputs durant quaranta anys de prohibició i de persecució.Davant d’aquests fets, la visió del públic general (i més encara si no han estat escolaritzats en català) és més refractaria a seguir unes normes que, o bé no coneixen, o bé no es valoren. Fins al punt de creure’s per damunt de les normes.Que, per cert, no les compleix qui es bota el semàfor, qui aparca en la plaça reservada a les persones amb mobilitat restringida, qui aparca en prohibit perquè “només és un minut!”, qui fuma en els ascensors, qui deixa que el gos es cagui en mig de la vorera, qui defrauda a hisenda… Sí, què hi farem?, cada vegada que escolto dir “les normes estan per desobeir-les” em vénen al cap totes aquestes coses. (Recordes la història de Sòcrates i la cicuta? recordes els arguments que donava per no escapar de la presó?)M’agradaria que la gent considerés la lingüística (o la normativa ortogràfica) tan poc (o tan) opinable com les matemàtiques (si només els matemàtics opinen sobre les matemàtiques, per què tothom es pensa que pot opinar sobre lingüística? i no ho dic per tu). Per cert, jo tinc un cosí científic que opina que 7 més 6 no fan 13, sinó tarariro; serà perquè és una mica supersticiós.Ah! i m’alegro de no ser americà, un país que no té més ètica que la dels diners i de les armes.

  6. RainCT ha dit:

    Igual que en coses2, no estic d’acord. Jo em dic “Siegfried-Angel”, amb l’Angel sense accent, i ja m’està bé així.Em treu de polleguera que la profe de castellà té la mania de posar-me “Ángel” a les redaccions (de fet, fa poc em vaig decidir que si ho torna a fer li comentaré), perquè: primer sóc català i si un cas seria “Àngel” (amb accent obert); i, a banda d’això, el meu nom s’escriu sense accent, és així com sempre l’he escrit i com està al DNI, i encara més, és el MEU nom i el puc escriure com em doni la gana. [Com a anotació al marge (^^), en el meu cas si a algú no li agrada això sempre puc dir-li que consideri que el nom és anglès (que, de fet, a Alemanya me’l pronunciaven a la anglesa) i fora problemes😛.]Com se’n pot deduir de tot això, també sóc dels que troben malament que es tradueixin els noms (com a mínim els de persones reals; a l’hora de traduir llibres encara ho puc entendre). Un nom és un nom, i ningú té el dret a canviar-li a algú altre.

  7. Doncs jo coincideixo amb tu. Crec que els noms i cognoms són com són i han de seguir unes normes. Una altra cosa és que per certes circumstàncies hi hagi un desgavell considerable en l’onomàstica catalana. De fet, fa uns anys (fins que vaig cansar-me’n) intentava fer entrar en raó a un amic que escrivia (i escriu) «Fernandez Mendez» amb l’argument que “ell sempre ho havia fet així” (i no sé ni com els té al DNI)

  8. coses2 ha dit:

    Hola Giorgio,Gràcies per la teva resposta i per l’explicació sobre els cognoms acabats en as i es. Quan es parla de trencar les normes alguna vegada, també es pot pensar en exemples de desobediència civil, és a dir, no complir-les quan les trobes injustes o quan trobes que no serveixen a la finalitat per la qual van ser creades. A mi de les matemàtiques sempre m’ha fascinat que quan fas tres trossos d’un pastís no hi ha cap molla que es divideixi entre tres infinites vegades. Ja veus, res és tan exacte i tan perfecte.Jo tampoc voldria ser americana😉

Deixa un comentari

