Instal·lació minimalista d’Ubuntu Jaunty Jackalope

Feia temps que volia provar a fer una instal·lació minimalista d’Ubuntu, ço és, partint d’una de les mini.iso que podem trobar als repositoris d’Ubuntu. La idea és que a Acopdegarròtix (un Pentium III Coppermine a 797 MHZ i 256 MB de RAM) no li puc posar aplicacions pesades, i al petitó de l’Idèfix (ASUS EeePC 701, amb només 4 GB de memòria sòlida) li convé estalviar espai.

Com que la mini.iso de la Jaunty encara no ha sortit, he decidit fer una prova amb la de la Hardy sobre Acopdegarròtix. Així, doncs, les passes que he donat fins ara són:

  1. Descarregar i cremar SystemRescueCD 1.1.7.
  2. Descarregar i cremar la mini.iso de Hardy.
  3. Amb el GParted de la SystemRecueCD, he particionat els discos durs de l’Acopdegarròtix, deixant-lo preparat per al procés d’instal·lació.
  4. He engegat amb la mini.iso i he començat el procés d’instal·lació; com a guia, estic emprant aquesta de GNU/Linux Atelier, que vaig trovar no fa gaire i em va semblar molt clara i detallada.

Ja he passat la fase de definir les particions i ara s’està
instal·lant el sistema base. La meva intenció, quan hagi acabat aquesta part del procès, és fer un upgrade (amb “apt-get dist-upgrade”) a la Jaunty RC abans de continuar instal·lant els paquets que necessito.

Continuarem informant.

—————————————

Observacions:

  • Com que he partit de la Hardy, no he tingut ocasió d’utilitzar ext4. Bé, després de la quantitat de queixes que he llegit a la xarxa, probablement és millor esperar al Koala Kàrmic.
  • He vist que tenia l’opció de crear volums LVM; encara és un tema massa complex per a mi, però ho tindré en compte per a la pròxima ocasió.
  • M’ha oferit la possibilitat de crear una carpeta encriptada i privada. Sembla que ara, Ubuntu permet que tots els usuaris puguin veure les carpetes de tots els altres usuaris, com a opció per omissió: no m’agradaria aquesta opció en una ordinador compartit.

—————————————

L’hora de la veritat

I després d’una llarga instal·lació (dues hores i tres quarts; però cal explicar que l’ordinador és molt vellet i que no sempre m’hi trobava al davant quan sortien els missatges reclamant-me alguna intervenció), vet aquí que el Grub m’ha reconegut correctament tots els sistemes que tinc instal·lats (el nou i el vell, que no l’he volgut eliminar), i que, en triar el nou, hi he pogut entrar en mode consola, com estava previst.

Primera fita important: faig un ping i sembla que tinc Internés. Investigo amb apropos i veig que tinc instal·lat w3m; navego fins a la pàgina de Google sense cap problema (sense veure publicitat, que diria l’RMS😉, provo una cerca qualsevol (d’això, res: “l’aventura del pingüí”) i observo que els accentes i les dièresis funcionen a les mil meravelles. Un clic més i puc llegir aquest mateix post en mode text: fantàstic (el post, no: el resultat de la instal·lació).

Provo man man i em surt en castellà, sembla que les locale s’han configurat sense problemes. Més endavant, ja miraré de passar-ho a català. Llàstima que crec que les pàgines man no estan encara traduïdes.

De moment, no tinc activat el suport per al ratolí: sudo apt-get install gpm (descarregarà 213 KB i ocuparà 557 kB; no descarrega cap altre paquet). I s’activa ell solet: ja tinc el ratolí en marxa!

Això em recorda que encara no sé quan ocupa aquesta instal·lació minimalista: df em diu que només ocupo 744740 B en el directori “/”: només 728 MB! Començo a sentir-me més que moderadament satisfet amb l’experiència.

Amb sudo apt-get update ; sudo apt-get upgrade observo que tinc el sistema totalment actualitzat. És l’hora de passar de Hardy a Jaunty. I observo que apt-get dist-upgrade té un nom enganyós, ja que no serveix per passar a la següent versió d’Ubuntu (ja ho sospitava, però no n’estava segur).

Després de cercar una mica més per la xarxa, trobo do-release-upgrade -d, que descubreix la Release Candidate de la Jaunty i em pregunta molt amablement si vull començar l’actualització. M’informa que desinstal·larà un paquet, n’instal·larà 17 de nous i n’actualitzarà 224; haurà de descarregar 111 MB, que calcula que trigarà 7 minuts en descarregar-los amb la connexió actual i que l’actualització pot dur unes hores.

Encara no m’he recuperat de la sorpresa per la quantitat i la claredat de la informació que m’adono que, al costat de les opcions per Continuar [sN], hi ha una altra que diu Detalles [d]. I com que sóc més curiós que un porc, prem d, faltaria més. I una altra pantalla amb la indicació del paquet a eliminar (libxcb-xlib0) i les llistes completes dels 17 que afegirà i dels 224 que actualitzarà. Bocabadat una vegada més, prem s i començo l’actualització a Jaunty.

I mentre es va actualitzant, faré una pausa per dinar, que ja toca.

—————————————

Després de 40 minuts descarregant paquets, l’instal·lador m’ha mostrat la pantalla de “Configuring libc6”; no hi he entès res, però on deia “Services to restart for GNU libc library upgrade” he suposat que necessiva reiniciar alguna cosa; he dit que sí a la llista que em presentava (rsync cron atc) i, després de reiniciar aquests serveis, ha començat a desempaquetar i,després, a configurar tot el material. I, a la fi, m’ha demanat reiniciar.

Finalment, Minimal Jaunty!


Ubuntu 9.04 acopdegarrotix-jaunty-mini tty1

acopdegarrotix-jaunty-mini login: giorgio

Password: _

Ho reconec: quan he vist aquesta pantalla, m’he emocionat. I, tot seguit, he continuat fent comprovacions.

Internet continua funcionant (encara no he provat el wifi, ja li arribarà el torn).

El directori “/” ha passat a ocupar 973 MB. Tenint en compte que ara hi ha unes 210 MB a /var/cache/apt/archives/, corresponents als paquets descarregats, això faria unes 760 MB, de manera que no hem pujat tant des de les 728 MB de la Intrepid.

Conclusions, reflexions i perspectives

Amb aquesta instal·lació, he arribat a tastar un altre nivell de flexibilitat dels sistemes GNU/Linux, la personalització gairebé absoluta, saber quines coses hi ha al meu ordenador fins al més mínim detall. Per anar més enllà, hauria de clavar-me a compilar el kernel, o provar el mateix amb alguna de les distros “dures” (Slackware, Gentoo),o intentar propostes tan suggerents (i tan treballoses) com Linux From Scratch. Però, de moment, ja em dono per satisfet.

A nivell pràctic, aquest experiència em serà molt útil de cara a repetir-la amb l’Idèfix (que, pobret meu!, sempre està amb “/” al 85% o més d’ocupació).

De moment, crec que no instal·laré cap entorn gràfic: deixaré el Fluxbox per més endavant i aprofitaré per gaudir de l’experiència d’un sistema només de consola. De tota manera, continuo tenint instal·lada la Xubuntu en una altra partició, tampoc és aquesta la meva màquina principal, i crec que és una oportunitat magnífica per aprendre unes quantes coses i veure fins on puc arribar amb l’entorn d’escriptori més addictiu de tots.

I crec que ja em puc treure l’etiqueta de “debutant”😉 .

<p style='text-align: justify;'
class=’scribefire-powered’>Powered by <a
href=’http://www.scribefire.com/’>ScribeFire.

Quant a Giorgio Grappa

Algú fa cas de les coses que els blocaires escriuen sobre ells mateixos? El comentari més sincer que he llegit als "about me" és aquell de: "si vols saber res de mi, pots llegir el meu bloc."
Aquesta entrada ha esta publicada en acopdegarròtix, distribució mínima, jaunty jackalope, ordinador antic, ubuntu. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

8 respostes a Instal·lació minimalista d’Ubuntu Jaunty Jackalope

  1. Andreu ha dit:

    Bones!
    Precisament tinc pensat fer això amb el meu eee (bessó del teu, un 701). Però crec que la mini.iso de la jaunty sí que hi és!

    http://cdimage.ubuntu.com/netboot/9.04/

    Per al teu servidor (també tinc un Coopermine), et recomano que li ampliïs la RAM, t’anirà com una seda amb qualsevol escriptori🙂

    Salut

  2. Giorgio Grappa ha dit:

    Podré veure el captcha amb l’ajuda de zgv i deixar-m’hi un comentari?

  3. Giorgio Grappa ha dit:

    SÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍ!

    Només em falta publicar entrades del bloc des de consola😛 .

  4. SiscoGarcia ha dit:

    Enhorabona, Giorgio😉

    Només un detall que he observat durant gairebé tota l’entrada, és que parlaves de la Hardy quan suposo que et referies a la Intrèpid, no?

    Fins aviat,

    Sisco.

  5. Giorgio Grappa ha dit:

    <>Andreu<>, gràcies per la referència, no coneixia aquest raconet en particular. Però…

    “Nuestro gozo en un profundo pozo”: he baixat i instal·lat a un llapis USB la imatge boot.img, he iniciat la instal·lació, i ben aviat m’ha dit que no detectava cap interfície de xarxa, ni la ethernet ni el wifi. No he tingut més remei que avortar la instal·lació. Per sort, no he arribat a carregar-me res, tot s’ha quedat com estava.

    Bé, crec que m’he equivocat d’imatge, acabo de trobar una mini.iso, vaig a investigar.

    Tens raó, <>Sisco<>, <>lapsus linguae<>, em referia a la Intrèpida!

  6. Giorgio Grappa ha dit:

    Efectivament, <>Andreu<>, m’havia equivocat d’imatge; la bona és la mini.iso que es troba en < HREF="http://archive.ubuntu.com/ubuntu/dists/jaunty/main/installer-i386/current/images/netboot/gtk/" REL="nofollow">aquest lloc<>. L’he baixat, la instal·lat al llapis amb UNetBootIN (versió 319) i he aconseguit iniciar bé la instal·lació. Ha detectat la xarxa (no sé si el wifi) i va fent.

    Ja diré com acaba la cosa.

  7. Andreu ha dit:

    M’alegro que hagi acabat bé. És una llàstima que aquestes imatges no siguin gaire visibles i toqui fer una recerca i captura per l’ftp d’ubuntu🙂

  8. Giorgio Grappa ha dit:

    Sort que sempre hi ha algun company que ens avisa d’on trobar-les, <>Andreu<>😉 .

Deixa un comentari

