INX … is not X

En els quatre anys i mig que porto rondant pel món dels pingüins, mai no m’havia trobat amb una distribució com aquesta. Però, com que suposo que avui m’allargaré força parlant-ne, serà millor que comenci amb un resum.

Resum

INX és una distribució Live CD basada en Ubuntu 8.04.1 LTS i desproveïda d’entorn gràfic. La seva principal finalitat, segons declaren els autors, és didàctica: mostrar què és pot fer sense fer servir cap entorn gràfic.

No està dissenyada per instal·lar-la al disc dur. En canvi, pot fer servei com a distribució de rescat.

Descripció

Mentre cercava informació sobre no-sé-quina aplicació de consola, vaig topar amb una referència a una distro “enfocada” a consola. La curiositat em va fer seguir l’enllaç i vaig anar a parar al lloc web d’INX … is not X; la sobrietat de la pàgina em va impressionar favorablement, així com l’ús de l’acrònim recursiu. Segons hi declaraven els autors, l’objectiu havia estat crear una eina que ajudés a aprendre a usar la consola, i que aquesta eina fos divertida.

Entre altres detalls, els autors explicaven que s’havien basat en la 8.04 perquè es tracta d’una LTS, cosa que fa pensar que no hi haurà noves versions, tret d’alguna actualització de seguretat, fins la propera LTS; tractant-se d’una distribució didàctica i no de treball, no em sembla un inconvenient greu. També informen que, si bé no està dissenyada per instal·lar-la en disc dur, sí que hi ha una versió per instal·lar-la com a màquina virtual.

Em va faltar temps per descarregar-me’n l’ISO, que només ocupa 191 MB. Abans de cremar-la sobre un CD de 8 cm, vaig provar d’instal·lar-la sobre un USB (en realitat, sobre una vella targeta CompactFlash de 256 MB) amb UNetBootIN: com era d’esperar, també funciona, i aviat em posar a jugar-hi. Des del menú principal, vaig saltar a la secció “Why INX”, una mena de presentació o justificació que us tradueixo tot seguit perquè n’hi ha per a sucar-hi pa:

Per què INX?

inx

… és per persones que:

Volen aprendre una mica sobre la línia d’ordres.

Senten curiositat sobre què es pot fer des d’una consola/tty/terminal virtual.

Cerquen un Live CD que pugui funcionar com a disc de rescat.

I pensen que pot ser divertit treballar sense les X (l’entorn gràfic d’escriptori habitual).

… i inx

És una col·lecció de menús i d’scripts.

Mostra algunes coses que potser no crèieu possibles.

Intenta no espantar els principiants.

Ofereix alguns bons recursos per als més experimentats.

Després de llegir aquesta declaració d’intencions, humil i molt, molt concreta, vaig continuar amb l’apartat d’introducció, i aquí sí que em vaig enamorar a primera vista: després d’una breu presentació en mode text (una mica massa ràpida per al meu pèssim anglès), espartana, clara, però elegant, van arribar les sorpreses en forma d’imatges (una sèrie de fractals a tota pantalla, cosa del framebuffer, suposo), un document que semblava un PDF (però que aviat vaig veure que era una pàgina HTML extraordinàriament presentada amb Links; potser el framebuffer també hi tenia alguna a veure), i, finalment, un vídeo clip la mar de divertit.

Després, encoratjat per tan bons començaments, vaig fer una ullada per diverses seccions, i sembla que, a més reunir una bona base de tutorials, els apartats se solen dividir en: una petita presentació de l’argument, una breu descripció del que fa cada programa que s’hi presenta, i, després, l’oportunitat de practicar amb el programa en qüèstió.

Opinió personal

Trobo que INX és una eina didàctica de primer ordre, tant per a l’amateur autodidacta com per a la docència dins de l’aula. La seva estructura és tan senzilla i clara que, després de cinc minuts, t’oblides que estàs llegint en anglès. Demostra que la senzillesa no està renyida amb l’elegància, i que l’aprenentatge, fins i tot d’arguments amb fama de difícil i àrids, no és incompatible amb el sentit de l’humor (que els autors dosifiquen amb coneixement i sense caure mai en el mal gust).

Suposo que, pel que fa a les aplicacions que s’hi mostren, la tria que n’han fet els autors no coincidirà amb les preferències de tots els usuaris habituals de la consola; però estic segur que són un bon punt d’inici per als debutants.

Pel que fa a les seves possibilitats com a disc de rescat, encara no les he investigades, però suposo que estaran, com a mínim, a l’alçada de les que ens ofereixen els Live CD oficials d’Ubuntu.

Però, sobretot, INX és una demostració més de les increïbles possibilitats de personalització que ens ofereix el món GNU/Linux, i com aquestes possibilitats només poden ser que beneficioses per al conjunt de la comunitat, fins i tot quan alguns projectes, com aquest, vagin dirigides a un sector molt reduït d’usuaris.

També he fet una breu ullada per la xarxa per veure si n’havien fet referència en algun lloc, i m’ha sorprès bastant el nivell d’incomprensió dels comentaris d’alguns lectors (i també la manca de profunditat d’alguns articles), que la qualifiquen de frikada i d’inutilitat: no han entès que es tracta d’una distribució fonamentalment didàctica i que no té sentit parlar de dificultat, o de sobre quines configuracions mínimes necessita: si no vols estudiar el tema consola, aquesta distribució no t’interessa, i no hi ha més misteri. Si vosaltres, en canvi, sí que teniu aquests interessos o aquesta curiositat, aquí teniu la pàgina de descàrregues; jo, de moment, m’ho estic passant pipa.

Powered by ScribeFire.

Quant a Giorgio Grappa

Algú fa cas de les coses que els blocaires escriuen sobre ells mateixos? El comentari més sincer que he llegit als "about me" és aquell de: "si vols saber res de mi, pots llegir el meu bloc."
Aquesta entrada ha esta publicada en consola, didàctica, distribució mínima, distribucions, GNU/Linux, terminal. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

4 respostes a INX … is not X

  1. kukat ha dit:

    Doncs vaig a baixar-la sense cap dubte!
    😄
    Gràcies!

  2. Giorgio Grappa ha dit:

    Doncs ja contaràs què t’ha semblat, i si compleix amb les expectatives🙂 .

  3. Steve ha dit:

    Hola! soc l’unicode del canal, ostres m’alegro molt de llegir tot aixo, compartint certament la teva opinió al respecte de la INX.

    Potser mig en broma mig en serio, hauriem de pensar en fer una minixerrada al respecte de la INX el dia 19? uops jo sol no!

    Steve,

  4. Giorgio Grappa ha dit:

    Benvingut, Steve/unicode!

    Home, com que es tracta d’una derivada d’Ubuntu, no estaria del tot fora de lloc (caldria veure que en pensen els companys, és clar); a més a més, tractant-se d’una distro clarament didàctica i tan diferent a totes les altres, podria despertar la curiositat de més d’un. Serà qüestió d’estudiar-ho, això de la xerrada.

Deixa un comentari

