El vel de Nawja contra la hipocresia del sistema

Llegeixo amb estupor i consternació que els representants de l’IES Camilo José Cela de Madrid (el claustre? el consell escolar? no paga la pena esbrinar-ho) s’han enrocat en la posició inicial d’impedir a la jove Nawja l’assistència al centre si continua portant el vel. I, la veritat, no sé quin dels pseudoarguments esgrimits és més absurd o més indignant:
  • Són les normes del centre: no es pot accedir al centre amb el cap tapat. Ah, molt bé, fantàstic; però, sí que s’hi pot accedir ensenyant el cul o les mamelles, com fan moltes alumnes aborígens en tots els centres públics, oi? L’espectacle de pornografia infantil i d’incitació a la pederàstia que ens veiem obligats a empassar-nos cada dia el professors, pel que es veu, no representa cap problema: vestir d’una manera discreta, sí.
  • En un centre laic, no es poden permetre manifestacions religioses. Greu error de concepte: la laïcitat del sistema educatiu (o de l’administració pública) no consisteix a impedir les manifestacions religioses dels ciutadans (garantides per la constitució, per cert), sinó en què el sistema no ha de protagonitzar manifestacions religioses. Així, per exemple, la presència de símbols religiosos a l’aula (els crucifixos), sí que representa una manifestació del centre i sí que atempta contra la seva laïcitat; seguir impartint l’assignatura de religió als centres públics, també; en canvi, que un alumne exhibeixi una creu, una estrella de David, una mitja llunya o un símbol budista, cau en l’esfera de les manifestacions personals i, tret que interfereixin en la pràctica docent, no té sentit prohibir-les.
  • No se li nega el dreta a l’escolarització. El més inhumà dels arguments: se la separa de les seves amigues i dels seus amics i se la trasllada a un altre centre a meitat del tercer trimestre, gairebé a final de curs: s’hi trobarà desplaçada i sola, despenjada del ritme educatiu, i això afectarà negativament el seu rendiment escolar.
Per cert, l’ús del vel és anterior a l’Islam. A més d’actuar com a protecció contra les dures condicions de la intempèrie a Aràbia, servia per distingir les dones lliures de les esclaves, que no el solien dur.

Powered by ScribeFire.

Quant a Giorgio Grappa

Algú fa cas de les coses que els blocaires escriuen sobre ells mateixos? El comentari més sincer que he llegit als "about me" és aquell de: "si vols saber res de mi, pots llegir el meu bloc."
Aquesta entrada ha esta publicada en Educància, Opinió, societat. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

3 respostes a El vel de Nawja contra la hipocresia del sistema

  1. SiscoGarcia ha dit:

    George, vols dir que paga la pena discutir d’aquest tema?

    Personalment estic plantejant-me (vés a saber que acabe fent) no dedicar-hi gaire energia mentre no se separi religió d’estat (o de qualsevol altre estament de l’administració). Em sembla inadmissible que hi pugui haver alguna mena de relació (per mínima que siga) de la religió catòlica (o de qualsevulla altra) amb el sistema educatiu i es tinga la barra (per dir-ho de la manera més suau que se m’acut) de pensar en plantejar la retirada del vel… o de qualsevol altre símbol per motius religiosos (però això és mentida, mai no retiraran la creu com a símbol religiós).

    Com veus, hi ha altres arguments que no toque, però és que no vull fer-ho mentre no es resolga aquest. Si vivia el dictador perquè hi vivia, i des que no hi viu… per què?

  2. George Guinness ha dit:

    No, Sisco, discutir, no. Però defensar-ne les víctimes innocents, sí: això, sempre.

    Per aquest motiu no m’he molestat en contestar els altres “arguments”, els que pots trobar en boca de la gent del carrer quan els entrevisten a la ràdio o a la televisió, en les cartes al director, en els comentaris a la notícia. Contestar aquells “arguments” és el que no paga la pena.

  3. dospoals ha dit:

    Deixant de banda la meua postura sobre vel sí o no, el comentari que faig vol redundar en què has dit sobre la laïcitat dels centres: quan als centres públics hom pare de celebrar el nadal (concursos de nadales, de postals nadalenques, decoració, etc.); quan els centres no es regisquen per un calendari religiós sinó per un altre de laic, aleshores, doncs podrem parlar de laïcitat educativa.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s