Mort i resurrecció del meu Leqtor

Diumenge passat, el meu Leqtor va morir. L’avaria consistia en no passar de la pantalla d’inici (Leqtor ON); el led no deixava de parpellejar, però no passava d’aquí. Vaig intentar reinicialitzar-lo (ja sabeu, fent pressió amb l’extrem d’un clip per un foradet de la carcassa), però no va canviar res.

L’aparell havia de complir dos anys el mes que ve i no esperava que em durés gaire més, de manera que no em va costar gaire prendre la decisió de substituir-lo. Tanmateix, em va venir al cap la possibilitat d’actualitzar el firmware, vaig cercar una mica (no gaire) pel Google i aviat vaig trobar aquest fòrum on, gràcies als comentaris dels lectors, em vaig assabentar d’algunes coses interessants:

  • el model Leqtor és un clònic del model Classic de la marca booq;
  • la marca booq s’ha convertit en la marca bq;
  • ja no hi ha noves versions del firmware de Leqtor (que ja no es comercialtiza), però bq ha tret fins a la versió 2.3 per al vell booq Classic, versió compatible amb el Leqtor;
  • els lectors confirmaven que la instal·lació del firmware del bq Classic sobre Leqtor donava resultats positius.

Vaig saltar, doncs, a la pàgina de bq, vaig llegir algunes coses sobre el model Classic i vaig anar a parar a la pàgina de descàrregues, on vaig aconseguir la darrera versió del programari més el manual d’instruccions, més el manual per al procediment d’actualització (més una bonica col·lecció de llibres en castellà i en anglès: només per això ja paga la pena de fer-hi una visita).

Vaig fer una còpia de seguretat dels llibres que tenia a l’aparell (les instruccions avisaven que desapareixerien) i vaig iniciar el procés d’actualització, seguint el manual, i que m’ha funcionat correctament. Es resumeix en:

1 – descarregar l’arxiu amb el firmware;
2 – descomprimim el contingut del fitxer a un directori del disc dur (hi observarem l’estructura habitual de carpetes d’un sistema GNU/Linux; en realitat, és això);
3 – formatar una targeta SD 4 GB a Fat 16;
4 – copiar els fitxers que havíem descomprimir a l’arrel de la targeta (en l’arrel de la targeta han de quedar una vintena de directoris i un únic fitxer);
5 – introduir la targeta en la ranura del Leqtor (prèviament apagat);
6 – engegar el dispositiu;
7 – pressionar al mateix temps el botó de selecció (cara principal del lector) i el de de tornar (lateral esquerro), i el led començarà a parpellejar;
8 – sense soltar aquests botons, resetejar l’aparell (és a dir, aplicar una pressió ràpida amb l’extrem d’un clip per l’orifici de la cara posterior: aquesta és la veritable dificultat de l’operació, pressionar per tres costats diferents a l’hora!):
9 – quan el led verd deixi de parpellejar, soltar els dos botons i el procés d’actualització del firmware haurà començat.

En el meu cas, l’actualització va finalitzar en poc menys de mitja hora, però alguns usuaris referien durades superiors. En acabar, el meu Leqtor havia ressuscitat amb l’ànima d’un bq Classic, amb bastants avantatges (l’opció d’Historial ens permet anar als darrers llibres llegits, mentre que l’opció de Favorits ens permet definir una llista d’obres per tenir-les sempre a mà; l’una i l’altra permeten arribar més ràpidament, en la major part dels casos, al llibre que volem llegir: poc menys d’un minut, mentre que abans, per culpa d’un sistema de navegació massa rudimentari, trigava minut i mig) i un únic inconvenient destacable: aquest programari no està traduït al català. A més d’una col·lecció de sudocus (que tenia amb el Leqtor original) i de la possibilitat de reproduir fitxer mp3, afegeix un diccionari castellà – anglès que, si no fos tan lent introduir el mot a cercar, podria ser útil.

En conjunt, una operació de rescat que em permetrà exprémer encara més el meu primer lector de llibres electrònics, un aparell que m’ha ajudat a recuperar ritmes de lectura de quan era jove. I és que la comoditat de poder dur al damunt, amb un pes ínfim, alguns centenars de llibres ens garanteix que sempre tindrem a mà quelcom d’abellitós per a la vista: ja no sabria prescindir-ne.

Una reflexió final, si em permeteu. La marca bq utilitza GNU/Linux per fer anar els seus aparells (i en té una bona gama), el què és una garantia, a més d’un incentiu per als qui preferim el programari lliure. Quan actualitza els sistemes, els penja i els deixa a disposició del públic perquè els clients que han adquirit els mateixos models amb anterioritat puguin, si volen, actualitzar-ne el sistema, amb la qual cosa obtenen un producte amb les qualitats del més nous. A més a més, els posseïdors de clònics, que no som realment clients directes de bq, també ens en beneficiem. Amb aquesta política, bq ha captat la meva simpatia i, quan el meu Leqtor passi definitivament al paradís dels bits perduts, serà aquest el primer lloc on cercaré un recanvi.

Quant a Giorgio Grappa

Algú fa cas de les coses que els blocaires escriuen sobre ells mateixos? El comentari més sincer que he llegit als "about me" és aquell de: "si vols saber res de mi, pots llegir el meu bloc."
Aquesta entrada ha esta publicada en Informàtica, lector electrònic, leqtor, llibre electrònic. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

10 respostes a Mort i resurrecció del meu Leqtor

  1. Montse ha dit:

    Hola!
    Moltes gràcies per l’ajuda. També se m’havia mort el Leqtor, vaig trobar les teves instruccions, les he seguides i… voilà! Ara tinc un BQ! El més costós ha estat formatar a Fat 16 però, després, tot ha anat com una seda: en només sis minuts, tenia el dispositiu a punt per carregar-m’hi els llibres una altra vegada.
    Un cop més, t’agraeixo la teva generositat.

    Cordialment,

    Montse

    • Carme ha dit:

      Hola!Fa un any quan se’m va morir el Leqctor el vaig arreglar amb els arxius que proporcionaven l’assistència de Leqtor mateix però aquesta vegada no m’havia funcionat i es tornava a penjar.Ara he ressucitat el meu Leqtor sense problemes en 10′ seguint les teves indicacions i tinc un BQ. Llàstima que sigui en castellà. Que hi farem tot no es pot tenir.
      Moltíssimes gràcies!!

  2. Núria ha dit:

    Hola! Jo també et dono les gràcies: seguint les teves instruccions, he recuperat (i actualitzat) el Leqtor… I m’apunto a demanar la versió en català!

  3. Montse ha dit:

    Hola!

    L’any passat vaig aconseguir resuscitar el meu Leqtor i, convertit en un BQ, funciona com una seda des de llavors. Presenta, però, una incomoditat: quan fa una estona que llegeixo, passa més pàgines del compte amb un sol toc (dues de senceres).
    Tu saps la manera d’arreglar-ho?

    Gràcies!

  4. Giorgio Grappa ha dit:

    Hola, Montse.

    Jo també vaig observar el mateix problema i no vaig trobar la manera de solucionar-ho. Entre això i que trigava més de minut i mig en arribar al darrer punt de lectura (i que en feia un ús intensiu, i que ja anaven baixant els preus), al final, em vaig firar un Kindle dels més senzillets.

    Ho sento!

  5. Jordi ha dit:

    Molt agraït, gràcies a tu he aconseguit ressucitar el meu.

Deixa un comentari

