Provatures serioses amb Debian

Fa mesos, massa mesos, que no publique res: la feina em sobrepassa i em satura, i no hi ha temps per a tot. De tota manera, com que no he fet res de nou últimament, doncs, tampoc no passa res. El més «emocionant» ha estat la meva deriva progressiva cap a Bodhi Linux, que ja fa temps que rutlla molt i molt bé.

Avui, però, em pose les piles per contar-vos algun canvi «major»: m’he instal·lat la Debian Testing en el Latitude 2100. Si penseu que instal·lar Debian no té cap misteri, teniu tota la raó; si en parle aquí és perquè no l’he utilitzada gaire i per algunes particularitats (senzilles) de la instal·lació.

En primer lloc, m’he inclinat per la Debian perquè la versió 7, Wheezy, està a punt de sortir. En aquest moment, Testing vol dir Wheezy, però la meva intenció és continuar en Testing per gaudir d’un sistema suficientment estable però, al mateix temps, suficientment «modern». Així, de pas, podré practicar aviat el salt d’una Testing a la següent, cosa que m’interessa molt, ja que, fins a cert punt, fa que la Debian es comporti com si fos una rolling release. Com ja podeu imaginar, després de set anys de fidelitat gairebé absoluta, les renovacions semestrals d’Ubuntu ja em tenen avorrit (per cert, acaba de sortir la Raring Ringtail!).

Per documentar-me, a més d’escoltar els comentaris i consells d’alguns amics que coneixen molt bé aquesta distro, he procurat llegir algun article sobre el tema. Un blog que havia consultat en alguna ocasió s’ha obert pas entre la multitud i m’està ajudant molt: Un bruto con Debian. Alguns aclariments sobre les distintes branques de Debian (tema sobre el que ja havia consultat al Papapep), un aprofundiment pràctic sobre com passar de la versió estable a la Testing, i un resum sobre el procés d’instal·lació m’han acabat de decidir.

He començat per descarregar des d’aquí el primer CD d’instal·lació, versió i386, sabor LXDE. Mentre baixava, he començat a fer els preparatius sobre l’Asterix (nom de guerra del Latitude). De les 16 GB de la unitat SSD, n’he fet dues particions: una de 512 MB per a l’intercanvi i la resta per l’arrel; una unitat micro TDK de 32 GB serà ocupada pel home i, en la pràctica, per menys de 40€ hauré multiplicat per tres la capacitat de la màquina. Potser em direu que una targeta SD faria la  mateixa funció i tindria l’avantatge de no sobresortir gens ni mica; el que passa és que l’Asterix disposa de tres connexions USB, però només d’una ranura per a les targetes, de manera que l’estratègia aconsellava deixar aquesta lliure.

Unitat TDK Micro USB

Les unitats USB Micro de TDK gairebé no es noten en el lateral del portàtil. Són una forma senzilla d’augmentar la capacitat del notebook deixant-les fixes i instal·lant-hi, per exemple, el /home.

Quan s’ha descarregat la imatge, l’he passat a una unitat USB amb el MultiSystem i en pocs minuts començava la instal·lació. Res a destacar, tret que ha resultat que la imatge descarregada no portava LXDE, sinó Gnome i Gnome Classic. Ara mateix, no em preocupa. A mesura que vagi configurant el sistema al meu gust, ja aniré apuntat per aquí què és el que hi faig: de moment, potinejar amb alegria 😀

Quant a Giorgio Grappa

Algú fa cas de les coses que els blocaires escriuen sobre ells mateixos? El comentari més sincer que he llegit als "about me" és aquell de: "si vols saber res de mi, pots llegir el meu bloc."
Aquesta entrada ha esta publicada en debian, distribucions, GNU/Linux, Informàtica, programari, programari lliure. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

3 respostes a Provatures serioses amb Debian

  1. SiscoGarcia ha dit:

    Hoooola,

    Jo fa un temps que estic fent servir la Debian Wheezy i la veritat és que em va de perles. La tinc muntada als portàtils (també a un Dell mini9) i a l’ordinador de la feina (a casa el sobretaula el compartim i porta Ubuntu 12.04 LTS). Quan vaig instaŀlar-la al Dell mini9 també vaig voler posar la versió LXDE i també em va passar el mateix, que se’m va posar la Gnome3 (només he pogut tenir la versió LXDE en una màquina virtual); de tota manera no me’n penedisc.

    Com he documentat en alguna ocasió al bloc, tot va perfectament tret de la tarja de xarxa; la qual cosa és previsible ja que Debian no inclou cap programari propietari, però remenant per la xarxa s’aconsegueix trobar fàcilment la solució 😉

    Ja diràs què tal evolucioneu 😛

    • Giorgio Grappa ha dit:

      Sí, això de la tarja wifi ja ho vaig haver de solucionar anit (a veure si ho documento amb quatre línies). Ara, però, estava barallant-me amb un error que semblava greu, de la base del sistema, però sembla que s’ha solucionat en instal·lar LXDE i deixar Gnome; això també ho he de documentar, però abans vull fer-ne una consulta en la llista Debian, perquè no m’he quedat gens tranquil.
      Mira, ja tinc noves aventures per anar contant 😉

  2. Retroenllaç: DebianCLI (1): instal·lació | Anotacions al marge

Deixa un comentari

