Enlightenment 0.17.4 i Bodhi Linux 2.4.0

Els usuaris d’E17 estem d’enhorabona: el passat 2 d’agost es publicava la versió 0.17.4 i, poques setmanes més tard, el 12 de setembre, sortia la Bodhi Linux 2.4.0, que inclou aquesta darrera versió del gestor de finestres «il·luminat». El 13 de setembre ja estava instal·lant aquesta distro sobre el meu ASUS EeePC 701 (amb processador a 600 MHZ, 1 GB de RAM i només 4 GB d’unitat de memòria sòlida); el resultat, després «d’enganyar» l’instal·lador connectant-hi un USB perquè cregués que disposava de més de 8 GB, va ser satisfactori: ocupava 1.7GB i havia reconegut tot el maquinari. Poques distribucions poden competir amb Bodhi Linux a l’hora de rendibilitzar una màquina tan limitada (antiX en seria una).

Una setmana més tard vaig repetir l’experiment sobre el meu DELL Latitude 2100, una màquina una mica més moderna i potent (però sempre un ultraportàtil), i aquí és on vaig trobar dificultats: en reiniciar el sistema després de la instal·lació, només hi trobava una pantalla negra. Després d’alguns intents, se’m va ocórrer reiniciar amb la màquina connectada a una pantalla externa via VGA, i vaig comprovar que tot estava bé… tret de la configuració del sistema gràfic (el vell X11 o xorg, no sé ben bé quina denominació és la més correcta).

Vaig provar a crear un nou fitxer de configuració xorg.conf (aquell que va desaparèixer cap a la versió 10.10 d’Ubuntu) tot iniciant en mode rescat, muntant la unitat arrel en mode de lectura i escriptura (# mount -o remount,rw /) i emprant l’ordre #Xorg -configure, que crea un nou fitxer en /root/xorg.conf.new. Després vaig copiar aquest fitxer a /etc/X11/xorg.conf i vaig reiniciar. El cas és que tot aquest procediment només es mostrava efectiu per al primer reinici: per al segon, tornava a mostrar-me la pantalla negra.

Portava una setmana llarga barallant-me amb aquest problema i sense avançar-hi gens ni mica (totes els intents em mostraven el mateix tipus de solució que s’havia mostrat ineficaç), quan se’m va acudir tornar a instal·lar Bodhi Linux, però la versió de 32 bits amb nucli no PAE i, curiosament, el problema va desaparèixer:  ara, també en el Latitude 2100, la Bodhi Linux arranca a la primera.

Suposo que el problema tenia a veure amb algun detall de la configuració del kernel, un tema que em resulta totalment esotèric. Ara, per sort, ja està solucionat.

Pel que fa a Enlightenment 0.17.4, cal dir que em sembla una mica més inestable que la versió anterior (en totes dues màquines): de tant en tant es penja i surt aquella finestra que ens demana de reiniciar-lo amb F1. Per sort, els programes que tenim treballant no pateixen i podem continuar la feina com si res.

Quant a Giorgio Grappa

Algú fa cas de les coses que els blocaires escriuen sobre ells mateixos? El comentari més sincer que he llegit als "about me" és aquell de: "si vols saber res de mi, pots llegir el meu bloc."
Aquesta entrada s'ha publicat en bodhi linux, distribucions, enlightenment, entorns d'escriptori, GNU/Linux, Informàtica, programari, programari lliure i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

